ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
اهدای خون کار بسیار پسندیده ای است. اما علیرغم تبلیغات و نیک اندیشی بسیاری از مردم، همیشه در بعضی از بازه های زمانی، کمبود ذخایر خون و فرآورده های آن پیش می آید.
مثلا همزمان با ماه رمضان و به خاطر کاهش رغبت مردم به اهدای خون در این زمان، نیاز شدید به گروه های خونی +AB و -AB و -O در ایران وجود دارد.
یک ترفند ساده برای افزایش مشارکت مردم، استفاده از یک شیوه قدیمی است:
ما از نظر روانی وقتی از نتیجه عینی کار خود مطلع شویم، بیشتر به انجام علاقمند می شویم. برای مثال یک خیریه ممکن است مردم را تشویق به کمک ها چند هزار تومانی کند، اما خیریه دیگری ممکن است بسته های کمک به این صورت را معرفی کند: خرید یک کیلوگرم برنج برای خانواده های جنوب شهر تهران در ماه رمضان.
در هر دو مورد کمک ما صرف کمک به آدم های محروم می شود، اما در مورد دوم، چون کمک ما، ملموس تر است، احتمال مشارکت بالاتر می رود.
در مورد اهدای خون هم مدتی است که یکی از دانشگاه های شهر گوتنبرگ سوئد برنامه جالبی پیاده کرده است، به این ترتیب که به محض مصرف خون اهداکننده، به او پیامکی زده می شود تا مطلع شود که از خون اهدایی او برای کمک به نجات جان یک بیمار استفاده شده است.
به این ترتیب فرد اهداکننده، خشنودتر از وقتی می شود که یک واحد خون را اهدا می کند و بعد فراموش می شود و تشویق می شود که باز هم خون اهدا کند.
در سال 2014 هم در آمریکا، یک اپلیکیشن برای اهدای خون آماده شد که از طریق آن اهداکنندگان می توانستند، خون اهدایی خود را رهگیری کنند تا متوجه شوند که به کجا می رود و در کدام بیمارستان مصرف می شود. سیستم دیگری هم برای ایمیل کردن جابجایی واحدهای اهدایی خون، وجود دارد.