خبر ساخت یک لامبورگینی وطنی در مشهد آنقدر جذاب هست که به سراغ سازنده این ماشین برویم و پای حرف هایش بنشینیم.
محمدرضا ریحانی 44 ساله است و در رشته مهندسی برق تحصیل کرده است، چند سالی می شود که ازدواج کرده و صاحب یک پسر و دو دختر است. وقتی از او می پرسیم چه شد که به فکر ساختن لامبورگینی وطنی افتادید، می گوید:
همیشه از کودکی به ساخت خودرو علاقه داشته ام.
آقای ریحانی یک سال و نیم پیش شروع به ساخت لامبورگینی اش کرده و وقتی می گوییم چرا لامبورگینی؟ جواب می دهد:
وقتی پروژه ای را شروع می کنم و حالا که دارم زحمتش را می کشم، دلم می خواهد بهترین نوعش را انتخاب کنم و به نظرم لامبورگینی بهترین بود و از نظر اقتصادی بدنه اش به شکلی است که اگر بخواهم بازتولیدش هم بکنم برایم سود دارد.
وقتی بدانی لامبورگینی با پلاک موقت برای صاحبش چیزی حدود 2 میلیارد تومان آب می خورد، جواب آقای ریحانی معنای بهتری پیدا می کند.
در این باره که قادر به ساخت هر دستگاهی است می گوید تقریبا 2 ماهی می شود که کارش تمام شده. قبل ترها از این کارها زیاده می کرده است. مدت 4 سال در کار ساخت دوچرخه بوده و دوچرخه های دنده ای و کمک دار تاشو و موتوردار ساخته است.
خیلی دستگاه ها را ساخته ام. دستگاه تراش، دستگاه کوره رنگ، دستگاه پرس هیدرولیک، ربات ساخت جوشکاری و سایر دستگاه ها، همه را خودم می سازم.
بعد هم مدتی در کار ساخت ماشین آلات صنعتی بوده. آقای ریحانی مدعی است هر نوع دستگاهی را می تواند بسازد، اما با وجود امکانات بهتر کارهای بزرگ تری می تواند انجام بدهد. او نقل می کند:
در کارگاهی که دارم فضا مناسب نیست باید کارگاه بزرگ تری بگیرم و به فکر یک کارگاه بزرگ تر هستم.
بعد هم مشغول ساخت ماشین های صنعتی شده و دست آخر هم علاقه زیاد، او را به سمت ساخت خودرو کشیده است.
درست است که او علاقه زیادی به ماشین دارد، اما ایده ساخت مدل لامبورگینی را پسرش ایلیا به او داده است. ایلیا علاقه زیادی به لامبورگینی دارد. آقای ریحانی می گوید:
بیشتر به خاطر پسرم آن را ساختم.
در آینده هم می خواهد تعدادی از این ماشین تولید کند و بعد به سراغ کارهای جدیدتری برود و از کارهای جدید تر و بهتر، نمونه سازی کند.
آقای ریحانی مشکلی با کپی کاری هایش ندارد و اتفاقا معتقد است کپی سازی یک صنعت است و کسی که کپی سازی می کند، می شود صنعت کار! او می گوید:
خود ژاپن زمانی موتورهای ایتالیایی و ماشین های آمریکایی را کپی می کرده و بعد به این حد رسیده یا مثلا همین چین! شما می دانید که چین یکی از بزرگترین کپی کاران است؟ اما به چین هم می گویند کشور صنعتی! درصورتی که کارشان کپی است. البته هر ماشینی باید اول قالب و بدنه اش طراحی و ساخته شود و امکانات خاصی می خواهد، اما من روش خاصی را ابداع کرده ام که هر ماشینی را به راحتی می توان تولید کرد. اما نمی توانم بگویم! البته شاید جای دیگر کسی این کار را کرده باشد، اما من اطلاعی ندارم. درست است که این ماشین از لحاظ ظاهری خود لامبورگینی است، اما از لحاظ فنی با آن تفاوت دارد. لامبورگینی 12 سیلندر است و 400 کیلومتر سرعت دارد، اما این ماشین 8 سیلندری است و تنها 200 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.
اگر کسی بخواهد در ایران لامبورگینی وارد کند و بتواند پلاک موقت آن را به پلاک دائمی تبدیل کند، نزدیک 8 میلیارد تومان هزینه اش می شود، اما آقای ریحانی با کمتر از 150 میلیون تومان آن را ساخته است. او می گوید:
در ساخت یک هزینه مالی داریم و یک زمانی که برای من یک سال و نیم طول کشید، یعنی تمام کارهایم را کنار گذاشتم و به ساخت این ماشین چسبیدم!
آقای ریحانی موفق شده هزینه ساخت را خیلی پایین بیاورد و این را یک موفقیت بزرگ می داند. به نظر او می شود خیلی ارزان تر هم این دست ماشین ها را تولید کرد.
برای ثبت این ماشین به پارک فناوری رفته، اما استقبال خاصی از او نکرده اند به خاطر اینکه گفته اند کارش اختراع محسوب نمی شود و کپی است، اما او اعتقاد دارد کپی کاری دو حالت دارد. او می گوید:
زمانی یک ماشین وجود دارد و یک گروه متخصص آن را دقیقا بازسازی می کنند و قطعه به قطعه آن را می سازند، اما حالت دیگرش موتور و شاسی ماشین است و بدنه تغییر می کند، مثلا موتور این ماشین موتور بیوک است، اما من قالب بدنه لامبورگینی را فقط از روی چند تا عکس درست کرده ام.
آقای ریحانی از این ناراحت است که شرکت های خودروسازی استقبال خاصی از کارش نکرده اند. او به کانون مخترعین دانشگاه فردوسی مشهد هم رفته، اما برای کارش ارزشی قائل نشده اند و نظرشان این است که این کار اختراع و فناوری جدیدی به حساب نمی آید، گرچه او فکر می کند که سایپا و ایران خودرو هم اینچنین دستگاهی را ندارند که ماکت یک ماشین را بسازند. ماکتی که او اول طرح آن را با گل زده و بعد هم با گچ و کامپوزیت قالب ریزی کرده است.
آقای ریحانی مسیر سختی را آمده و توی کار ناامید هم شده، اما وقتی با استقبال بعضی از بازدیدکنندگانش مواجه می شود و تشویق هایشان را می بیند، دوباره امیدوار می شود و حتی ایده می گیرد تا کار را به پایان برساند. خودش می گوید:
هرکس به اینجا آمده تعجب می کرده که چطور در یک کارگاه ساده با امکانات کم توانسته ام این کار را به پایان برسانم.
مثل هر تولیدکننده ای آقای ریحانی هم دلش می خواسته حمایتش کنند تا با کیفیت بهتری کارش را به انجام می رسانده، خط تولید راه می انداخته و استانداردهای بهتری را رعایت می کرده و هنوز هم امیدوار است که این کار شدنی بشود. می گوید:
من انتظار داشتم حداقل یک مدرک افتخاری به من می دادند تا لااقل تشویقی برای دیگران باشد و ایده ای باشد برای کسانی که می خواهند وارد این فضا بشوند و جنبه مثبتی برایشان داشته باشد.
با همه این گلایه ها، آقای ریحانی از کسانی که او را حمایت کرده اند، تشکر می کند و در جای جای مصاحبه از من می خواهد که از اسپانسر او هم یادی بکنم.
عرق ملی!
خودروی لامبورگینی آونتادور به تعداد 600 عدد در کل دنیا ساخته شده و نمونه ساخته شده توسط آقای ریحانی در حال حاضر به عنوان نمونه با موتور 8 سیلندر 220 اسب بخار با طراحی گیر بکس خود سازنده قابلیت حرکت و مانورهای اساسی رانندگی را دارد و بر اساس اطلاعات ارایه شده قابلیت نسب دو موتور 8 سیلندر بر روی این خودرو وجود دارد.
گفتنی است این خودرو که lamborghini persian gulf نام گذاری شده است قرار است به صورت نمایشی با همکاری شرکت ایرانی دادمهر به عنوان سفیر صلح ایران از شمال کشور تا خلیج فارس با شعار صلح جهانی مسیر مختلفی را از شهر های مختلف کشور طی نماید.
وب متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم
65852
ممنون از نظرت